A tuning a gpjrmvek gyri kivitelnek talaktst, tptst jelli. A sz eredeti jelentse: hangols, finomts.
A tuningolsi terletei a mszaki s az optikai talaktsok; amelyek ltalban kiegsztik egymst.
A tuning.
Motortuning.
Clja a motor teljestmnynek nvelse; ami minden esetben a motor vrhat lettartamnak cskkensvel jr egytt.
A motor tuningolsnak tbb mdja ismeretes:
A motor lkettrfogatnak s srtsnek nvelse (pldul: „felfrs”, gstr tgts, dugattyk cserje)
A motor ramlsi vesztesgeinek cskkentse
o A szv sor tuningols. (pldul: direktszr beptse)
o A kipufog sor tuningolsa.(pldul: nagyobb keresztmetszet kipufog rendszerek)
A meglvnl ersebb, knnyebb alkatrszek beptse (pldul: knnytett ftengely s lendkerk, kovcsoltvas dugattyk hasznlata)
Dugattyt hasznlnak a dugattys gzgpek, a kttem s ngytem (Otto- s Diesel-) motorok, valamint a Stirling-motorok. A felhasznls mdjtl a dugatty szerkezeti kialaktsa nagymrtkben fgg. A gzgpek dugattyi egyszer kialaktsak. A nagy fordulatszm motorok dugattyinl a tmeg cskkentse alapveten fontos szempont, ezrt vkony fal, reges kialaktsak, esetleg bels bordkkal szilrdtva. Ezek a dugattyk ltalban knnyfmbl kszlnek, dugattygyrkkel vannak felszerelve, melyek kzl a hengerfej fel es 2-3 gyr a dugatty tmtst szolglja, ezek az gynevezett kompresszi gyrk. Ezek ltalban tglalap keresztmetszetek, ritkn hasznlnak L-keresztmetszeteket is, amelyek akkor is tmtenek, ha elmozdulnak a nekik kialaktott horonyban. Az alsk olajlehzgyrk, melyek feladata az, hogy a henger falra felverd s a megfelel kenst biztost olaj bejutst a hengerbe megakadlyozzk. Ezek hengerre felfekv fellete les, hogy az olajat mindig le tudja hzni a hengerfalrl. A kttem Otto-motorok esetben az olajlehz gyrk hinyoznak. A Diesel motor dugattyja nha bonyolult alak, mert az gsteret rszben a dugatty fels rszben alaktjk ki.
A motor vezrls megvltozatsa (pldul chiptuning, vezrmtengely csere)
A mai modern bels gs motorok mkdst az elektronikus vezrl egysg (Electronic Controller Unit, ECU) irnytja, a hozz csatlakoztatott jeladktl berkez adatok alapjn. A chiptuning mechanikai talakts nlkl emeli meg a motor teljestmnyt s forgatnyomatkt, az ECU szoftvernek mdostsval.
Mkdse
A motor behangolshoz minden motorfunkcihoz tartoz paramter egymssal sszhangban trtn mdostsra van szksg. Az rtkek helyes belltsa szintn alapvet fontossg a motor optimlis mkdse szempontjbl.
Szvbenzines autknl
A szvbenzines autknl elrhet teljestmnynvekeds 10-12 szzalk, forgatnyomatk nvekeds 10-15 szzalk. A fenti rtkek csak jl belltott paramterekkel rhetk el. A szvbenzines autk tovbbi teljestmny nvelsnek a leveg szab hatrt, ami egy bizonyos mennyisg pluszzemanyag utn kevsnek bizonyul az optimlis (Leveg-zemanyag arny) fenntartshoz. A szvmotorok llegeznek, de rossz belltsok esetn akr fulladozhatnak is.
Feltlts autknl.
A mechanikus- vagy turbfeltlts, autknl a motor szablyozott emelt nyoms levegt kap, teht nagyobb tmeg levegt tud befogadni, mint egy azonos lkettrfogat szvmotor, gy tbb zemanyaggal is fenntarthat az idelis AFR rtk. Ennek megvalstshoz a turbnyomst is folyamatosan kell szablyozni, a tzelanyag tbblettel 20-30 % teljestmny- s 20-40 % forgatnyomatk nvekeds is megvalsthat.
Hatsai: Az eljrs a motor fizikai jellemzit nem vltoztatja meg, csak a gyrt ltal vgzett szoftveres belltsokat mdostja, ezzel teszi elrhetv az addig korltozs al es teljestmnytartalkot. Az zemi jellemzk mdostsa a megnvekedett teljestmnybl addan mind a motor, mind az ertviteli rendszer lettartamnak cskkensvel, vagy a kiszolglsi igny nvekedsvel, a krosanyag-kibocsts s a fogyaszts romlsval jrhat egytt, a magasabb termikus s a mechanikai ignybevtel miatt. sszeren belltott rtkekkel - a megnvekedett er ellenre - a fogyaszts (rszterhelsnl) cskken, a krosanyag-kibocsts a krnyezetvdelmi elrsoknak tovbbra is megfelel. A bels gs motorokban a leveg beszvsra, ill. az gstermkek kibocstsra szinte kizrlag szelepeket hasznlnak. A szelepeket mozgat vezrm egy vagy tbb vezrmtengelybl ("btyks tengely") ll. A kttem motorok mkdhetnek a dugatty ltal vezrelt rsszelepekkel, ilyen esetben nincs szksg kln vezrmre, de ltezik szelepes kttem motor is, leggyakrabban hengerenknt egy darab kipufogszeleppel. A kttem motorokban a vezrmtengely a ftengellyel, azonos fordulatszmmal forog, a ngytem motorokban a vezrmtengely fordulatszma a ftengely fordulatszmnak a fele.
A bels gs motorokban a vezrmtengely elhelyezkedstl fggen a kvetkez elrendezseket talljuk:
· SV (Side Valve) – Alul vezrelt, oldalt szelepelt
· IOE (Inlet Over Exhaust) – Alul vezrelt, oldalt szelepelt, a fgg szvszelep az ll kipufogszelep fltt
· OHV (Over Head Valve) – Alul vezrelt, fell szelepelt
· OHC (Over Head Camshaft) – Fell vezrelt, fell szelepelt
A korszer szemlygpkocsi vezrmvek manapsg szinte kivtel nlkl OHC elrendezsek, a 4 szelepes hengerfejeknl leggyakrabban ketts vezrmtengellyel (DOHC). A vezrmtengely mozgathatja a szelepeket himbn keresztl (az OHV elrendezsnl mindig), vagy kzvetlenl, gynevezett emeltkken t.
A vezrmtengely forgatsa az SV s OHV elrendezsnl egy fogaskerk-tttellel kzvetlenl trtnik. Az OHC elrendezsnl a fell elhelyezett vezrmtengelyt a lasst tttel fogaskerekrl vagy vezrmlnccal, vagy fogas szjjal vagy pedig kirlytengellyel forgatjk. Ritkn az OHV elrendezsnl is hasznlnak vezrmlncot (pl. koda), illetve OHC vezrlsnl is elfordul a fogaskerekes meghajts. Ennek az elnye, hogy a fogaskerknek nincs nylsa s kisebb a jtka, teht lettartama alatt vgig pontosabb marad a szelepvezrls, ezzel magasabb fordulatszmot tve lehetv (pl. Honda VFR 750, RVF 750, NR 750)
Lassfordulat hajmotoroknl tallkozunk kzvetlen meghajtssal, a hajcsavar hajtm nlkl csatlakozik a motortengelyhez. Itt a htramenetet a dzelmotor forgsirnynak megvltoztatsval rik el. Erre a clra a vezrmtengely kln btykcsoportot tartalmaz az elre- ill. htraforgshoz. A csoport vltst a motorll helyzetben a vezrmtengely hosszirny eltolsval rik el. Erre az idre egy emelty az sszes szelepet felemeli, hogy a vezrmtengely szabadon elmozdulhasson.
· Nem feltlts motorok esetben feltltvel val elltsa, feltlts motorok esetben ezek nagyobbra cserlse (lsd: turb, kompresszor, intercooler.)
A turbfeltlt a belsgs motoroknl hasznlt feltltk egyik fajtja, amelyeknl a feltlt kompresszort a motor kipufog gzai mkdtetik. Elnevezse betsz az angol turbine boosted angol kifejezsbl szrmazik. Az angol kifejezs azt jelenti, hogy a gpkocsi motorja olyan turbinval van felszerelve, amely energit von ki a belsgs motorbl, s ezt az energit arra hasznlja, hogy a motor leveg (oxign) bevitelt httt, srtett levegvel fokozza, s ezzel a motor hatkonysgt, erejt vagy teljestmnyt megnvelje. A teljestmnynvels sorn a motor kipufoggzainak energijt hasznljuk fel. A motorbl a kipufoggz-vezetken keresztltvoz nagy sebessg gstermk hajtja a turbfeltlt turbinjt, gy egyttal a vele egy tengelyre csapgyazott kompresszort (ugyanolyan, mint a turbina-rsz, csak ellenttes laptozssal), ami a friss levegt beszvja s a lgkrinl magasabb nyomson a hengerekhez juttatja. A turbfeltlt a motor rszeivel nincs kapcsolatban (ellenttben a mechanikus feltltssel, lsd ksbb), de a kipufog vezetkben megjelen tbbletnyoms ellenllsknt mutatkozik meg, ami visszahat a motor mkdsre s teljestmnyre. Emiatt a turbfeltlt teljestmny-felvtele nem csak a motor kipufogsi energijbl kpzdik.
A szerkezet clja az, hogy a bels gs motor teljestmnyt azonos hengerrtartalom mellett nveljk. A teljestmnynvels egyik legegyszerbb mdja ez, mindemellett alkalmazsval vltozik a motor karakterisztika, cskken a motor lettartama, n a fajlagos fogyaszts. A turbtlt lnyegben egy kzs munkatengelyre helyezett turbina s egy radilis laptozs centrifuglis kompresszor. Hasznlata sorn a motorbl rkez kipufoggz a turbinn keresztlhaladva igen magas (100.000-150.000 1/min) fordulatszmot eredmnyez a munkatengelyen, ami meghajtja a kompresszort. A kompresszoron keresztl trtnik a bels gs motor levegszlltsa, ami immron sokkal nagyobb mennyisgben s nyomson ll rendelkezsre. A feltlt igen magas fordulatszma miatt az azon thaladt leveg hfoka jelents mrtkben emelkedik (ami rontja a motor hatsfokt), gy mieltt az mg belpne az gstrbe, sok esetben hcserl (intercooler) segtsgvel visszahtik azt.
A turbfeltlt htrnya, hogy a motor ftengelye s a turbtengely kztt nincs mechanikus kapcsolat, gy a gzadsra bizonyos ksleltetssel reagl, ez az n. "turblyuk" jelensg. Kikszblsre n. "iker-turbt" szoktak bepteni a V-elrendezs vagy 6 henger feletti soros motorokba, hogy a kt kisebb mret feltlt cseklyebb tehetetlensge rvn frgbben reagljon a gzadsra. A msik megolds, hogy vltoz geometrij turbt ptenek be, mely alacsonyabb motor fordulaton is viszonylag hamar felprg.
A turbfeltlt segtsgvel rendkvli teljestmnynvekedst lehet elrni: az 1980-as vek kzepn a legjobb Formula-1 istllk a versenyautk mindssze 1500ccm hengerrtartalm turbmotorjbl az idmr edzsen akr 1400-1500 ler teljestmnyt is kitudtak prselni – a motorblokkok lettartama azonban alig haladta meg az egy versenyt.
A hossz lettartam rdekben a turbval szerelt motorok kezelse bizonyos gondossgot ignyel. Az ilyen szemlygpkocsiknl nagysebessg halads utn megllva nem szabad rgtn lelltani a motort – tpustl fggen 30-60 msodperc alapjrat szksges, hogy a turb pirosan izz forgrsze visszahlhessen, ellenkez esetben az lettartam megrvidl, st a turb beslse vagy trse is elfordulhat.
A modern jrm- dzelmotorok esetben a turbfeltlts alkalmazsa alapkvetelmnynek szmt. Ezeket az erforrsokat az ngyulladsos mkdsi elvkbl kvetkezen eleve masszvabb motorblokkal ptik, gy a turb biztostotta nagyobb tltnyomst krosods nlkl elviselik. A turbfeltlts segt a dzelekre jellemz alacsony teljestmny/tmeg arny javtsban s a tbblet leveg az gs tkletessgt, gy a krosanyagkibocstst is javtja.
Maga a turb kit, a turbtlt (turbocharger) gyrilag vagy utlag beptett, tbb rszbl (pldul ht, vezetk stb.) ll autalkatrsz-kszlet. Az utlagos beptsre az ad sztnzst, hogy a gpkocsik gyrilag „le vannak buttva”, talakts nlkl mintegy 80%-t hasznljk ki a bennk lv ernek. Az talaktssal azonban rendszerint a tulajdonos elveszti a gpkocsi garancijt, a gyrt szavatossgt, maga az talakts pedig a gyrt szemszgbl visszalsnek szmt.
Mechanikus feltlt (kompresszor)
A srtett levegs feltlts msik lehetsges mdja. Ebben az esetben a feltltshez kzvetlenl a motor ftengelyrl (tbbnyire tttelen keresztl, mely ltalban szablyozhat vagy lekapcsolhat) nyerik a mkdshez szksges energit (itt a kzs munkatengely msik vgn a motor tallhat). A feltlt beszvja, majd srtve tovbbtja a levegt a motor hengereibe. A mechanikus feltlt nyomsviszonya (a feltlts utni s eltti nyoms hnyadosa) kisebb, mint a turbfeltlt esetben.
A kompresszor elnye, hogy direkt kapcsolatban ll a motorral, ezrt a gzadsra azonnal reagl. Replgp-motoroknl elnys, hogy fordulatszma csak tredke a turb 100-150 ezer/perces rtknek, gy kisebb a katasztroflis meghibsods eslye.
A kompresszor htrnya, hogy a vele elrt teljestmnynvels arnytalanul megnveli az zemanyag-fogyasztst, hiszen a motornak a feltltvel val kzvetlen kapcsolata miatt mechanikai vesztesget kell ledolgoznia. (pldul a hres Bentley Blower traaut esetben 40 liter/100km-re). A modern autgyrtsban a kompresszort ma mr elavult megoldsnak tartjk, egyedl a Mercedes gyr kszt CLK jelzssel ilyen megoldsban sorozatgyrts sportautkat (ez a Daimler DB-600 sorozat replgpmotorok hagyomnynak tovbblse).
Klnbz kialakts kompresszorok lteznek. Pldul a G-tlt vagy spirltlt - melyet a Volkswagen ptett be az 1800 cm3-es motorjaihoz, vagy a csavarkompresszor, de megemlthet a Roots-fv is.
Optikai tuning.
Az optikai tuningot a motor s a fkek ltal megkvetelt htnylsok, valamint a nagy sebessg miatt szksges aerodinamikai elemek alkotjk.
Optikai tuning az aut olyan jelleg mdostsa, amellyel az alakja, megjelense vltozik, ltvnyosabb, tetszetsebb vlik.
Az optikai tuningot kt rszre bonthatjuk:
Bels optikai tuning: Az aut belternek megjelensn trtn mdosts (utastr, csomagtart s motortr).
Kls optikai tuning: Az aut kls megjelensn trtn mdosts ( karosszria elemek, ablakok, kerekek, lmpk ).
A tuningolsok trtnhetnek az egyes elemek cserjvel, vagy talaktsval, tovbb j termkek behelyezsvel.
A bels tuning lehet a krpitok, vagy a mszerfal talaktsa, a klnbz mrmszerek beszerelse, sportosabb megjelens vltgomb/pedl szett beptse, az lsek cserje, a klnbz fnytechnikai eszkzk felhelyezse.
A kls tuningols lehet az alu felni felszerelse, az ablakok lestttse, a klnbz kls spoilerek, s szintn a klnbz fnytechnikai eszkzk felhelyezse.
A beltr tptse.
A bels krpitok kicserlse (flokkols, brzs) s az utastr egyb szptsei tartoznak ide. Gyakori a „Sport” pedlsor beptse; valamint a vltgomb s kzifkkar (s „szoknyjuk) lecserlse.
Hangrendszer talaktsa
Ide tartozik a gyri fejegysg, s hangszrk cserje s csomagtartba mlynyom elhelyezse. Gyakran komplett multimdis rendszerek kerlnek beptsre.
A motortren kvli vltoztatsok rintik az aut felfggesztst is. Ktfle megolds kzl vlaszthat az aut megrendelje: A sport elnevezs csomag csavarrugs lksgtlkat tartalmaz, mg a komfort csomag lgrugs felfggesztst foglal magban. A knnyfm kerktrcskra 255/35 ZR 19, valamint 285/30 ZR 19 mret gumik kerlnek. A fktrcsk porcelntvzetbl is kszlhetnek, tmrjk 375, mg htul 355 millimter. Az els fknyereg 12 dugattys is lehet.
|